Translate

Kaars bloemen maken


Hieronder laat ik stap voor stap zien hoe je zelf bloemen kunt maken van oude restjes kaars



 Om de restjes kaars om te kunnen smelten, maak ik gebruik van een houder voor kaarsen en geurolie.
Ik vind dit makkelijk, omdat ik het dan lekker op de bank kan doen, en niet bij het gasfornuis hoef te blijven staan. Je kan de kaarsen ook omsmelten in een pannetje op heel laag vuur, of au bain marie. Het kaarsvet dat hierna overblijft in de pan, is er heel makkelijk uit te krijgen door warm water. 

Ik heb lange dunne kaarsen gekregen, die ik gebruik voor mijn bloemen. In het begin zat ik heel moeilijk te doen, maar ik ben er nu achter dat een kniptang voor planten heel goed werkt, als ik kleinere stukjes kaars wil. 

 Na het knippen van kleine stukjes, is het een paar minuutjes wachten tot al het kaarsvet gesmolten is. Je kan net als met verf verschillende kleuren kaars mengen, als je een andere kleur wilt. Zo heb ik bijvoorbeeld de roze kaars gemaakt van oude witte waxinelichtjes met steeds een klein stukje rode kaars erbij.


Om bloemblaadjes te maken, giet ik met een theelepeltje kaarsvet over lege waxinelichtjes. Dit herhaal ik zo'n drie keer, om mooie dikke blaadjes te krijgen. Om ze er heel uit te krijgen, en omdat je ze later weer zacht wil hebben om ze te kunnen vormen, kunnen ze ook niet te dun zijn. Dan breken ze of smelten ze te snel.


Je ziet op de foto rechts boven ook goed dat niet alle blaadjes goed gedekt zijn na 1 laagje.

Na een aantal laagjes laat ik de blaadjes hard worden. Als je na een paar minuten aan de binnenkant van het waxinelichtje voelt, en hij is koud, dan is het blaadje hard genoeg. Als je hem er te vroeg uit haald, blijft hij plakken en breekt het blaadje snel.

Voor de grote bloemen maak ik zelf een bodem. voor de kleinere bloemen gebruik ik lege waxinelichtjes. Hier ga ik de grote bloem laten zien.

Als mal gebruik ik steeds weer een ander bakje wat toevallig leeg is. Nu heb ik een bakje magere kwark gebruikt. De bovenkant heb ik er alvast afgeknipt met de plantenkniptang. Dan heb ik niet zo'n lang lontje nodig.

Om het lontje in het midden te krijgen, en te laten hangen maak ik gebruik van coctailvorkjes.


Hier klem ik de lont tussen


Zo kan de lont goed blijven hangenvop het bakje. Met het theelepeltje giet ik er steeds het kaarsvet bij wat gesmolten is. De kleur maakt niet echt uit, want daar zie je straks bijna niks meer van door alle blaadjes.


Ga zo door tot ongeveer drie centimeter, of hoe hoog je je bloem wilt hebben.
Als het kaarsvet hard is, knip je het plastic bakje van boven in, zodat je de kaars eruit kunt scheuren. Dan krijg je dit:


Door een hard geworden kaarsrondje 5 tot 10 seconden terug in het kaarsvet te gooien, wordt het blaadje zacht en vormbaar. Vouw het eerste rondje blaadjes een stukje naar beneden, Laat de blaadjes een beetje overlappen.


Als je een rondje hebt gehad, kan je een paar lepeltjes kaarsvet in het midden laten lopen. Zo plakken de blaadjes goed vast en laten ze niet meer los. Als de blaadjes niet willen plakken, kan je even kort in het warme kaarsvet dopen.


Vouw de uiteindes van de blaadjes steeds een beetje naar beneden, en werk zo langzaam naar binnen toe.



En  uiteindelijk ontstaat er dan ongeveer zo'n soort bloem!









Geen opmerkingen: